PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na modernizację linii kolejowej nr 7 na fragmencie łączącym Warszawę Wawer z Otwockiem. To kluczowa inwestycja w ramach modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. Jej efektem będzie separacja ruchu dalekobieżnego oraz regionalnego i aglomeracyjnego. Powstanie bowiem druga para torów.
W ubiegłym roku w październiku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację linii kolejowej nr 7, łączącej Warszawę Wschodnią z Lublinem, Chełmem i granicą polsko-ukraińską w Dorohusku, na odcinku Warszawa Wawer – Otwock. Przypomnijmy, że w ramach inwestycji powstanie druga para torów, co umożliwi oddzielenie poszczególnych segmentów ruchu, a tym samym zwiększenie przepustowości, które umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń. Po zakończeniu prac prędkość szlakowa dla pociągów dalekobieżnych wyniesie 160 km/h, natomiast dla pociągów regionalnych i aglomeracyjnych 120 km/h.
Inwestycja obejmie również likwidację czterech przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn. W trzech przypadkach zostaną one zastąpione tunelami. Chodzi o przejścia przez ul. Panny Wodnej w dzielnicy Radość, przez ul. Walcowniczą i Bystrzycką w dzielnicy Falenica oraz przez ul. Cichą i Matejki w Józefowie. Z kolei na granicy Warszawy i Józefowa powstanie wiadukt w ciągu ul. Werbeny i Brucknera. Niestety na całej długości pomiędzy Warszawą Wawrem a tunelem w rejonie przystanku osobowego Otwock Świder zabudowane zostaną ekrany akustyczne o wysokości w przedziale 2-6 metrów, mimo że nowa nawierzchnia torowa zapewni znacznie bardziej cichą jazdę. Mają być one jednak częściowo pokryte roślinnością.
Budżet zamówienia został określony przez PKP PLK na kwotę 1,609 mld zł w ujęciu brutto. Oferty mieszczące się w tej granicy złożyły trzy podmioty – konsorcjum Trakcji, Intopu oraz Intopu Warszawa (1,581 mld zł), konsorcjum Budimeksu i Budimeksu Kolejnictwo (1,584 mld zł), a także Torpol (1,596 mld zł). Kosztorys PKP PLK nieznacznie przekroczyła wycena ofert ZUE (1,614 mld zł) i Strabagu (1,633 mld zł). Znacznie droższa okazała się oferta konsorcjum PORR i Trakcja System (1,740 mld zł). Najdroższą ofertę złożyło natomiast Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, które oczekuje za realizację zadania 1,973 mld zł.
O wyborze wykonawcy w przetargu ma zadecydować cena, a zamawiający nie przewiduje przeprowadzenia aukcji elektronicznej. Jeżeli nie wpłyną odwołania, możliwe jest zawarcie umowy na realizację prac jeszcze w tym roku. Mają one potrwać ok. 3 lata, przy czym pierwszych kilka miesięcy ma zostać poświęconych pracom przygotowawczym, które mają nie być uciążliwe dla mieszkańców. PKP PLK zamierzają ubiegać się o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych w ramach programu FEnIKS.
Co ciekawe, w przeszłości PKP PLK planowały budowę tylko trzeciego toru i zleciły wykonawcy dokumentacji projektowej "doprojektowanie" czwartego w trakcie trwania kontraktu.Warto dodać, że fragment łączący Warszawę Wawer z Otwockiem jest ostatnim pomiędzy Warszawą Wschodnią a Lublinem, który nie został jeszcze zmodernizowany. Oprócz odcinka Lublin – Otwock zmodernizowano już fragment Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer wraz z budową dodatkowej pary torów szlakowych pomiędzy Warszawą Gocławkiem a Warszawą Wawrem. W ramach tej inwestycji powstał także nowy przystanek osobowy Warszawa Grochów w rejonie ulicy Wiatracznej. Zakończenie wszystkich inwestycji pomiędzy Warszawą Wschodnią a Lublinem umożliwi skrócenie przejazdu do ok. 90 minut.